Kambodza, Kep & Koh Tonsay (Rabbit Island) 4/2018

Huristelimme moottoripyörällä Kambodzassa Kampotista pieneen kalastuskaupunkiin Kep:ii.

Olin jo asunut Kambodzassa useamman kuukauden ja halusin nähdä paikkoja missä en ole ennen käynyt, samat maisemat alkoivat kyllästyttää.

Kep oli pieni kaupunki rannan läheisyydessä. Kep:iin kannattaa lähteä jo pelkän syömisen takia nimittäin merenelävät olivat siellä aivan uskomattomia ja ne ei myöskään ole hinnoilla pilattu.

Kep:istä löytyi vain noin kymmenkunta hajaan rakennettua hotellia, paljon paljon merenelävä ravintoloita, kivikkoinen ranta sekä myös yksi uimakelpoinen hiekkaranta ja venelaituri Koh Tonsaylle eli rabbit islandiin. Ympäri ajaessa näimme myös useita hylättyjä kivitaloja ja raunioita, jotka ovat Ranskan siirtomaavallan aikaisia taloja.

Kep on joskus myös ollut Kambodzan suosituimpia rantalomakohteita, mutta turistimäärä on taantunut.

Sihanoukville taitaa olla nykyään suosituin kohde.

Menimme omatoimisesti rannalla sijaitsevaan venelaituriin josta lähti selkeästi veneet Koh Tonsay nimiselle saarelle jota kutsutaan myös Rabbit Island nimellä. Venelippu maksoi noin 3 USD edestakaisin matkasta. Venematkaan kului noin 25minuuttia. Saarella meillä oli pyörimisaikaa muutamia tunteja. Saimme onneksemme lähes 30 astetta lämpimän päivän, joten pääsimme saarelle polttamaan itseämme tässä auringonpaahdossa.

Saarelta löytyi bungaloveja eri näköisiä ja eri hintaisia, hinnat vaihtelivat 6-20e/yö mutta me päätimme ettemme jää saarelle yöksi vain vietämme koko päivän siellä ja otamme hotellin päästyämme Kep:iin. Jos meinaat jäädä saarelle yöksi, älä odota mitään luksusta tai ainakaan internettiä mistään päin, koko saari oli WiFi vapaa aluetta.

Koko ranta oli rivitetty erinlaisilla rantatuoleilla ja riippukeinuilla, rannalla pyöriessä näki ehkä 20 turistia/Ei paikallista yhteensä.

Viikonloppuisin saari on kuulemma kiireisempi, koska monet paikalliset tulevat nauttimaan saarielämästä.

Paahdoimme itseämme useamman tunnin auringossa ja vuokrasin vesirenkaan jolla sain kellua vedessä. Roskia saattoi tulla uidessa vastaan ja uimavesi ei ollut kirkkaimmasta päästä, mutta on pahempaakin nähty.

Jäniksiä saarelta ei myöskään löytynyt vaikka nimi niin antaa odottaa.

Saarella emme lähteneet sen enempää tutkimaan ympäristöä vaan otimme vain rennosti rannan läheisyydessä. Saarelta oli mahdollista nähdä Vietnamin puolelle, olemme sen verran lähellä rajaa.

Saari ei ollut mikään suosikkini mistään suunnasta, mutta oli kiva nähdä välillä paikkoja missä en ole aiemmin käynyt, ja tällä saarella oli mukava viettää se yksi päivä.

Vene odotti meitä samassa paikassa mihen se meidät jättikin. Saarelta ei löydy minkäänlaista laituria joten vamistaudu kiipeämään takaisin kyytiin...

Olimme hieman luksuksen kaipuussa joten otimme vähän paremman huoneen Rocky Rock nimisestä hotellista. Huone oli ilmastoitu ja hintaa sillä oli noin 30€. Emme nähneet muita asiakkaita kertaakaan hotellilla.

Illalla joimme viiniä Kep:in hiekkarannalla. Monet paikalliset olivat siellä myös viettämässä yhteistä aikaa perheiden kanssa, pelaamassa pelejä, syömässä ja juomassa.

Seuraavana päivänä oli taas aika jatkaa matkaa...