Thaimaa Phuket Rawai Beach
ja Villa Ban Fasai by Jetta

Ette oikeasti lähde! Mitä järkeä! Hitto mikä turistimesta! Ei se ole oikeaa Thaimaata!

Nämä olivat saatesanat aina kun kerroin minne suuntaamme talvilomamme lomamatkan. Sanat pysäyttivät ja hiukan jopa pelottivatkin. Ensinnäkin olimme tottuneet siihen, että pääsääntöisesti matkamme ovat kiertämistä ja niiden syy oli aina jokin nähtävyys. Onko Phuketilla meille mitään annettavaa?

Oli tai ei löimme lennot kiinni ja varasimme elämämme ensimmäistä kertaa itsellemme oman Villan. Villassa oli tarjolla omaa rauhaa ja uima-allas. Toki jouduin nyt rikkomaan vannotin lupaukseni, että en hitossa tee mitään ruokia lomalla itse. Nyt oli sitten nöyrryttävä ainakin aamupalan verran.

Sitten alkoi seuraavat pelottelut: Ne villojen kuvat on ihan huijausta! Ette te tuolla rahalla mitään kivaa paikkaa saa! Kuitenkin joku läävä! Mitä tästä mahtaa tulla?

Kun vielä kolmantena saimme kuulla (olimme Thaimaassa edellisen kerran vuosi sitten), että ei Thaimaalaiset edes ole enää iloisia. Olimmepas me paikan valinneet. Eikö Thaimaa ole enää hymyn maa?

Loman lähtöpäivä tuli ja oli aika suunnata taas kerran Helsinki-Vantaalle. Ennen loman alkua olin huomannut mainoksen missä sai alennusta parkkipaikasta Finavialta, sitä enempi mitä aiemmin paikan varasi. Totta kai mekin tämän otimme ja tulihan siitä muutama lati säästettyä. Kannattaa pitää mielessä.

Koska lentokoneruoka ei ole yleensä ollut mitenkään loistavaa päädyimme tälläkin kertaa nauttimaan ateriaamme lentokentän ravintolaan ennen kuin lentomme Finnairilla kohti Phukettia alkoi. Koska gluteenittomasta ruuasta oli tullut minulle pakollinen, oli hiukan haastetta saada tolkkua mihin ravintolaan uskallamme suunnata kulkumme. No ainahan sitä saa sitten vaikka salaatin, jos muuta ei ole tarjolla. Vaikkakin netti ei selkeästi ole näiden ravintoloiden kohdalla miten informatiivinen paikka tuntui sieltä kuitenkin murkinaa löytyvän.

Tässä pari hyvää linkkiä koskien lentokentän gluteenitonta ruokaa

Helpon automatisoidun laukkujen jätön jälkeen suunnistimme sitten lopulta Pier-Zeroon. Paikan valinta oli loistava ja gluteenitontakin ruokaa löytyi, oli ihan valittavaksi saakka. Luultavasti lentomme myöhäisestä ajasta johtuen (klo 19) tai siitä että oli pääsiäislauantai, oli lentokenttä todella hiljainen. Tuntui uskomattomalle, että Helsinki-Vantaan kentällä
kuitenkin piipahteli vuoden 2017 aikana 18 892 386 matkustajaa.

Nousukiitoon ja suora lento Phukettiin saattoi alkaa. Vaikka kone oli vanhempaa kalustoa mahtui tännekin tuolin väliin jopa mieheni jalat, jotka eivät ole mitkään lyhyet. Finnairin gluteeniton ruoka ei ollut mitenkään loistava esitys, ei mennen eikä varsinkaan tullen. siitä annoinkin loman jälkeen palautetta Finnairille.

Hyvin mahtuu pitempikin mies

Finnairin normaali ruoka

Tässä gluteeniton ruoka

Ennen kuin poistuimme kentältä kaappasimme matkaamme mukaan sim-kortin, että saisimme rauhassa katsella tarvittaessa karttoja ja soitella puhelimella esim. taksin Villaan.

Sitten tulee se mukavuus ennen kaikkea. Olimme tilanneet valmiiksi taksin viemään meidät Villaan. Näin pystyimme varmistamaan, että taksi todella osasi perille. Tämä oli hyvä idea, sillä Villan sijainti ei ollut missään tapauksessa parin viikon aikana mikään selvyys kuskeillemme. Villan alue oli uudehko joten sekin saattoi olla yksi syy. Nyt oltiin sitten jännän äärellä. Kadut vilistivät ikkunasta ja tietöiden määrä oli suuri. Pakettiautomme kääntyi kohti Villaa. Vastassamme oli Villassa nainen joka kävi kaikki asiat asunnosta läpi. Antoi ohjeita mitä tekemistä Phuketissa oli, ravintolasta saisi tilata ruokaa Villaan ja neuvoi vielä skootterin varaamisessa. Nyt laukut sisälle ja taloksi!

No!?? No oli se ihana. Ei ollut kuin kuvissa, ei ollenkaan. Oli isompi kuin ymmärsimme. Villassa oli kaksi makuuhuonetta ja kummassakin niissä oli oma kylpyhuone jossa oli suihku ja wc. Lisäksi kummastakin huoneesta pääsi suoraan ulos. Master bedroomista uloskäynti oli suoraan terassille ja siitä oli vain muutama askel kohti allasta. Oleskelutilassa oli keittiö ja oleskeluryhmä, keittiössä kaikki mitä toivoa saattaa. Ulkotilassa oli pöytäryhmä sekä auringonottotuoleja. Mitä tätä selittämään, antaa kuvien kertoa se mitä sanat eivät riitä kertomaan. Villamme oli Ban Fasai By Jetta.

Tämä oli loistava ja toimiva kortti

Vesiautomaatti oli loistava!

Hyvin mahtui lomavaatteet

Toinen makuuhuone, liki vastaava kuin isompikin. Täältä ovet aukesivat pienelle tarassille, kun toisesta ne aukesi suoraan altaalle.

Siivoojat kävivät kärryn kanssa.

Villan sijaintikin oli hyvä, ainakin meille. Villasta käveli muutamassa minuutissa kadulle jossa oli tarjolla ravintoloita, hierontaa, skootterin vuokrausta ja jopa räätäli. Sporttibaarikin löytyi ja se on meille ainakin tärkeää, kun nyt taas nuo formulat osuivat kohdalle matkan aikana ja kahdesti vielä. Siinä meitä palveli The Stoned Crab Pub. Täällä tunnelma oli rento ja kansainvälinen. Ruoka oli hyvää ja palvelu loistava. Meidän siellä ollessa yläkertaa remontoitiin ja sieltä on mahdollista vuokrata huoneita, kannattaa pitää mielessä jos alue houkuttelee.

Täällä muuten vietimme Thaimaan uutta vuotta, suurta vesisotaa eli Songkrania. Tämä oli meille jo toinen kerta, edellistä juhlaa saimme nauttia Krabilla

Ihana räätälimme :-)

Tarkoituksenamme oli teettää tälläkin matkalla vaatteita ja olinkin jo etukäteen tehnyt tiedusteluja missä olisi hyvä räätäli. Koska netissä oli Wlan ja se toimikin hyvin, päätimme vielä hiukan katsella mikä olisi paras vaihtoehto. Meidät yllätti täysin, että talomme lähellä oli räätäli joka oli saanut hyniä arvosteluja. Niinpä päätimme poiketa Piccolamoda Coffee & Tailor liikkeeseen. Vastassamme oli heti mitä ihastuttavin pieni koira ja kun astuimme sisälle kahvilaan saimme nauttia kolmen ihanan koiran seurasta. Koirien lisäksi täältä muuten saa ihan mahtavaa itse tehtyä Italialaista jäätelöä, tietysti kahvia mutta myös drinkkejä. Mikäs sitä oli odotellessa räätäliä GTn kylmän lasin viilentäessä sisäisesti. Räätäli tuli paikalle ja nyt tapasin ensimmäistä kertaa Aasiassa nais räätälin. Siitä sitten neuvottelemaan ja kankaita valikoimaan. Tällä naisella oli niin englannin kielen kuin myös ammattitaidon lisäksi upea valikoima laadukkaita kankaita. Mikäs siinä, tilaukset sisälle ja odottamaan. Ja odotus kannatti. Niin miehen puvut, paidat kuin myös minun vaatteeni olivat aivan loistavia. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun mieheni puvut ja paidat olivat ilman korjaamista juuri oikein kokoisia ja istuivat erittäin hyvin. Suosittelen.

Tinkimään ja edullisuutta hakemaan ei kannata mennä, mutta jos arvostaa oikeasti hyvää laatua ja haluaa itselleen hyvän laadukkaan vaatteen niin tässä on paikka Piccolamoda Coffee & Tailor.

Räätälin terassi

Uusi vuosi ja ihana vesisota

Thaimaa ilman Thai hierontaa ei ole Thaimaan loma. Lalita hieronta oli paikkana loistava, jotain erilaista mitä olin koskaan nähnyt.

Nurkalta löytyi muitakin hyviä ravintoloita. Kävimme toki rannassakin syömässä muutaman kerran. Ranta oli kuitenkin hyvin erilaista tunnelmaa tulvillaan. Turisteja oli paljon, ravintoloita oli vieri vieressä ja jopa Rawai Beachilta rannassa mielestäni puuttui Thaimaan tunnelma, siihen sekoittui monien kielien meteli. Oli Kiinaa ja kiesus miten paljon niitä Kiinalaisia muuten oli! Niitä vaan tuli ja tuli ja tuli.

Siellä ne saarilla käveli korkokengissä ja pitkissä mekoissa ja toivat mukanaan koko omaisuutensa. Ja pelkäsivät vettä. Se oli jotenkin näin Suomalaisesta tosi omituista. Eikä unohdeta Venäläisiä, heidän määränsä oli rannan tuntumassa ja varsinkin ravintoloissa aika suuri, hassua muuten emme heitä oikeastaan nähneet tai kuulleet. Yksi ravintola tällä alueella voitti kaikki muut mennen tullen ja se oli ihana tunnelmallinen Moon Tex Mex, Mexican Restaurant. Rouva oli niin palveluhenkinen ja iloinen, ruoka oli ihan loistavaa ja ravintolan kummatkin koirat olivat erittäin kivoja. Ps: kokeilkaa rimpsuja!

Thaimaassa on viime vuosina muuttunut erittäin paljon koirien kohtelu. Me kävimme tällä kertaa tutustumassa Bodhi Dog Shelterin toimintaan.

Koirien kohteluon tosiaan on nykyään aika erilaista.

Koska sitä aamupalaa oli jotain laitettava jos ei halunnut joka päivä lähteä aamuisin kävelemään tai ajamaan skootterilla heti kun silmät aukesivat lähdimme heti alkuun tutkimaan lähialueen kauppoja. Iloksemme muutaman kerran viikossa lähellämme oli Rawai Monday Market sekä Rawai Moving Market, näistä sai ostettua mahtavia paikallisia herkkuja ja rohkea saa ihan varmasti maistaa jos vaikka mitä. Ja ei emme saaneet kertaakaan mitään vatsaongelmia. Ostimme grillattua kanaa, rimpsuja, mereneläviä ja jotain mitä emme tienneet mitä se on ja ihan vahingossa maksaakin. Vehnää? Ei ollut minun vatsani voi hyvin koko matkan. Hedelmät olivat satumaisia ja niitä jäänkin aina näiden lomien jälkeen kaipaamaan. Lisäksi aluetta palveli mm. Super Cheap kauppa ja muutamakin 7/11.

Skootteri tosiaan vuokrattiin, se helpottaa ehdottomasti liikkumista alueella – mutta kun kaikki ei menekään hyvin?--- siitä kerron teille vielä joku päivä, ihan vain neuvoksi. Ja tilanteen ratkeamisesta saan kyllä kiittää Suomalaisia Thaimaan ystäviä, joilta tuli hyviä vinkkejä <3 Sillä huristimme luonnikkaasti pohjoiseen asti katsomaan Gipponeita ja koiria sekä uimaan vesiputouksella. Tuolta matkalta päätimme palata Rawaille kiertäen saaren toiselta puolelta alas kohti Villaa. Halusimme nähdä Surin Beachin, Batong sekä Karon Beachin. Tältä matkalta ei ole kuvia, ei, ei kameramme mennyt rikki. En osaa selittää sitä tunnetta kun ajoimme Batong Beachin läpi. Sanotaan niin, että ei tämä ei ole se mitä haluan Thaimaasta. Mutta ihanaa, että moni muu nauttii näistäkin rannoista. Minulle Rawai oli sopiva, ei marketteja, ei hirvittävää hälyä.

Kun kerran olemme kuitenkin rannan lähellä on syytä tehdä veneretki ja tällä kertaa siihen sai lisää aihetta kun saimme matkaavan Petran ystävänsä kanssa vieraaksemme kambodzasta.

Tämä reissu oli aika paljon ihan chillailua, joka on meille aika harvinaista. Nyt kuitenkin nautimme toistemme seurasta, lukemisesta, hyvästä ruuasta ja jos vaikka mistä. Tämä oli taas yksi ihana matka muiden joukossa. Olemme luvanneet, että emme palaa takaisin maahan ennen kuin olemme nähneet kaikki muut maat. Nyt kuitenkin olemme jo miettineet matkaa jossa Thaimaa tulee olemaan osana kokonaisuutta. Ja kyllä olemme miettineet, että jospa taas löytäisimme itsellemme osaksi matkaa oman Villan :-) oli se vaan niin ihana!