Sihanoukville 3/2017

Sihanoukville on todella mahtava paikka!

Paljon rantoja, todella hyviä juhlia, ihania ihmisiä, kauniita maisemia, kauniita saaria ja hyviä majapaikkoja. Turisteja ei ollut liikaa, koska tämä ei ole vielä mielestäni mikään turistirysä. Hotelleja sekä muita paikkoja rakennettiin paljon ja uskon että turistien kävijämäärä nousee kokoajan.

Saavuin Sihanoukvilleen aikasin aamulla ja sain ekaksi yöksi kivan hotellin yhdeltä kauniista rannoista. Ensimmäisenä päivänä pääsin vihdoin rannalle rentoutumaan ja illalla eksyin viidakkobileisiin jotka järjestetään aina kerran viikossa. Siellä oli iso lava jossa dj soitti sekä paljon chillaus alueita. Ihmisiä oli aika paljon. Lippu sisään maksoi 5$.
Bileiden nimi: KERFUFFLE
Oli todella hauskaa!

Muutaman yön jälkeen vaihdoin paikkaa ja eksyin hostelliin nimeltä Lost in Neverland, se oli ihana paikka! Henkilökunta oli tosi mukavaa ja siellä oli rento tunnelma. Baarin yläpuolella oli bungalov katos, jossa patjat olivat. Siellä ei siis ollut seiniä, pelkät hyttysverkot patjan päälle sekä katto.

Tutustuin hostellissa todella moneen uuteen ystävään ja siellä oli tosi mukavaa aikaa. Yö siellä maksoi 6$. Hostellilta eksyimme uusien tuttavuuksien kanssa salaiselle rannalle ja viettämään iltaa. Salainen ranta on yksi todella upea ranta jonka lähellä ei ole mitään, vielä ainakaan. Siellä oli kiva viettää aikaa ystävien kanssa nuotion vieressä, sekä näin ensimmäistä kertaa planktoneita vedessä. Se näytti siltä kuin vedessä olisi ollut upea tähtitaivas. Ehkä yksi kauneimpia asioita mitä olen nähnyt!
Matkalle lähdössä? varpaat hiekkaan ja loskaa pakoon?
naisten vaatteet matkalle mukaan!
Yhtenä päivänä menimme upealle vesiputoukselle joka sijaitsi noin 15km rannalta.
Pääsimme sinne tuktukilla ja tuktuk kuski odotti meitä pari tuntia jotta pääsimme myös sieltä pois. Vesiputous oli kaunis ja siellä näki paljon paikallisia juomassa ja pitämässä hauskaa. Vesiputoukselle piti maksaa 1$ sisään. Alue oli aika suuri, siellä oli kauppoja ja chillaus alueita sekä pari eri kohtaa missä pääsi vesiputoukseen kastautumaan. Uimaan siellä ei pystynyt mutta pääsimme vesiputouksen alle ja se oli mahtavaa!
Olimme ensin omalla porukalla vesiputouksella, mutta hetken kuluttua sinne saapui iso porukka nuoria paikallisia jotka halusivat ottaa kuvia kanssamme! Yksikään heistä ei puhunut englantia mutta ymmärsimme jotenkin toisiamme!
Vesiputouksen ympärillä oli myös todella upeat maisemat. Illalla katsoimme myös auringonlaskua rannalla, tämä on niin upea paikka!

Olen todella iloinen että tulin tänne Sihanoukvilleen, täällä on tutustunut niin moneen uuteen ystävään. Yksi ystävistämme sai yhtenä päivänä päähänpiston, että mennään käymään Kampotissa. Rannalta sinne ajoi noin 2tuntia. Siellä oli todella mahtava hostelli joen vieressä. Yö siellä maksoi vain 3$. Kävimme myös pyörähtämässä Kampotin keskustassa. Vietimme siellä vain yhden yön. Hostellilla oli upea laituri josta pääsi uimaan ja todella rento paikka muutenkin. Kampottiin voisin mennä myös uudestaan! Kampotista enemmän täällä...

Täällä järjestetään melkein joka päivä jotain tapahtumia, esityksiä ja kaikkea muuta hauskaa, eikä aika käy helposti tylsäksi. Tällä alueella on todella paljon muista maista ihmisiä töissä, baarien ja ravintoloiden omistajat ovat melkein aina länsimaalaisia. Hostelleista on todella helppo saada työpaikka, palkaksi saa ilmaiset ruuat, ilmaista juotavaa (mukaanlukien myös alkoholijuotavat) sekä majapaikan. Jokainen kehen tutustuin tai kenen kanssa puhuin alueella oli ollut siellä jo muutamia kuukausia tai jopa vuosia. En kyllä ihmettele sitä yhtään, koska paikka oli sen verran upea. Ihmiset olivat niin sosiaalisia ja mukavia kaikkia kohtaan, hieman eri kuin suomessa.

Olemme aika moneen kertaan vaihtaneet nukkumapaikkaa täällä koska suunnitelmat ovat aina jonkin verran muuttuneet. Pari yötä vietin bungalowissa, yksi yö maksoi 15$, mutta meitä oli kolme ihmistä jakamassa huoneen niin se oli aika halpa. Seuraavaksi vaihdoimme hostelliin Footprints joka sijaitsi Otres beach 2 rannalla. Hostelli oli todella iso ja siellä nukkui paljon ihmisiä, mutta tämä oli myös todella mahtava paikka, plussaa tietenkin oli se että upea hiekkaranta oli juuri tämän vieressä. Yö täällä oli vain 5$.

Illalla menimme tapahtumaan nimeltä night market, siellä soitti livebändejä, oli paljon kojuja joissa myytiin tavaraa, pääosin käsintehtyjä sekä erilaisia ruokia.

Sihanoukvillestä löytyy monia eri rantoja, mutta Otres beach on ehdottomasti kaunein ja siistein ranta! Otres beach rantoja on kaksi Otres beach 1 ja Otres beach 2. Rannoilta oli jonkin verran matkaa Sihanoukvillen keskustaan, mutta itse nauttisin ainakin enemmän olostani siellä. Rantoja pidettiin todella siisteinä ja joka päivä siellä näki ihmisiä kunnostamassa niitä sekä keräämässä roskia. Rannalla oli kauniita kukka asetelmia ja hiekka oli valkoista.

Rahaa täällä on saanut aika paljon kulumaan eri tapahtumien takia ja ruoka on jossain paikoissa ollut muutamia dollareja kalliimpaa verrattuna siihen mitä on aikaisemmissa paikoissa tottunut maksamaan, mutta halvallakin tietenkin pääsee jos haluaa. Näillä rannoilla joilla olen ollut, on myös paljon alueita missä ei ole vielä mitään muutakuin paljon tontteja, mutta kokoajan on myös paljon rakenteilla. Tämän paikan kannalta tietenkin se on hyvä asia että turismi lisääntyy, mutta nyt tämä on jotenkin vaan vielä niin ihana paikka kun täällä on oma rauhansa joissain alueilla. Muutamia kertoja olemme lähteneet kavereiden kanssa ranta ja hotelli/hostelli alueelta muutamia kilometrejä pois, niin maisemat ovat niin upeita! Ei mitään taloja tai ihmisiä näkyvillä, pelkästään upeaa viidakkoa ja hiekkateitä. Täällä hiekka on todella punaisen sävyistä.

Kovempaankin tallailuun :-)
Yhtenä iltana oli yhdellä läheisistä saarista nimeltä Koh Ta Kiev ravintolan avajaisjuhlat.
Sinne kulki veneitä koko päivän edes takaisin ilmaiseksi, joten pitihän siellä käydä!
Normaalisti veneellä sinne ja takaisin maksaisi 10-15$/henkilö, mutta mitä enemmän ihmisiä, pääsee halvemmalla hinnalla. Avajaisjuhlat olivat todella kivat ja saari oli todella mahtava.

Rannalta järjestetään joka päivä veneretkiä, joten pitihän sellaisellakin käydä. Koko päivän retki maksoi 10$ henkilöltä ja siihen kuului myös ilmaisia juotavia sekä lounas. Ensin pääsimme snorklaamaan, sitä olinkin odottanut!

Tämän jälkeen menimme taas Koh Ta Kiev saarelle hetkeksi uimaan, ottamaan aurinkoa, sekä oli mahdollisuus snorklata myös jos halusi.

Todella monen ystäväni mielestä tämä Koh Ta Kiev saari on kaunein saari täällä, ja todella upea se olikin. Vesi oli todella puhdasta ja saarella ei ollut niin paljon ihmisiä. Siellä oli todella kivoja ranta bungaloweja. Nettiä ei saarella ollut mutta saari on mahtava paikka rentoutua ja nauttia olosta ja upeista maisemista. Pääsimme vielä retken aikana hyppäämään noin 5m korkealta kalliolta veteen. Kallio oli norsun muotoinen! Retkellä meillä oli mahdollisuus myös kalastaa, uida ja snorklata yhden pienen saaren vieressä.

Booking.com Olisiko Aika lähteä lomalle?

Sitten olikin vuorossa viimeinen päivä kambodsassa, koska ihan huomaamatta olin kuukauden ollut täällä ja viisumi umpeutuu. Viiminen päivä tuli tietenkin vietettyä kaikkien ystävien kanssa, oli kaverini syntymäpäivä ja sopivasti mahtavat viidakkobileet vielä samana päivänä.

Oli todella surullista jättää kaikki uudet ystävät sinne, mutta olen aika varma että menen sinne takaisin, varmaan jo tämän reissun aikana. Vaikka vietin pisimmän ajan yhdessä paikassa tämän koko reissun aikana, silti jotain paikkoja missä halusin käydä, jäi näkemättä. Seuraavaksi kun menen Sihanoukvilleen, haluan olla hieman pidemmän aikaa upealla Koh ta kiev saarella sekä Koh rong saarella mikä jäi kokonaan näkemättä. Se saari on aika suuri, eikä yhtään niin rauhallinen kuin Koh ta kiev.

Tähän mennessä kaikista paikoista missä tämän reissun aikana olen käynyt, tämä oli ehdottomasti parhain, mutta nyt on aika lähteä Vietnamiin!

Seuraa päivityksiäni facen puolelta niin pysyt matkassa mukana :-) Siellä myös muutamia videoita matkan varrelta.

Viidakkobileissä, Kerfufflessa käytettiin "iloista rahaa"